کشاورزی

کشاورزی

مطالب کشاورزی 09214434657
کشاورزی

کشاورزی

مطالب کشاورزی 09214434657

سوپر جاذب های آب (کاهش دهنده تعداد دفعات آبیاری)

سوپر جاذب های آب (کاهش دهنده تعداد دفعات آبیاری)



ایران کشوری کم آب و خشک است. با وجود این، باید دید چطور قدر آب، این مایه حیات را می دانیم: در حالی که کل آب مصرفی در ایران حدود 5/86 میلیارد متر مکعب در سال است که 80 میلیارد متر مکعب آن در بخش کشاورزی مصرف می شود، از این مقدار 65 درصد آن به علت شیوه های غلط و سنتی آبیاری هدر می رود! در رهگذر این اتلاف آب، کودهای شیمیایی نیز (به ویژه در خاک های شنی) بر اثر آبیاری غرقابی، به سرعت شویش یافته و موجب آلودگی منابع گرانبهای آبهای زیرزمینی می شوند. خشکسالی ها و فجایع زیست محیطی مرتبط، پیامد هدرروی بی رحمانه آب است

 

راهکار، بکارگیری شیوه های نوین آبیاری است. کاربرد هیدروژلهای سوپر جاذب، جدیدترین شیوه آبیاری برای مناطق خشک است که به کمک آن می توان تا 50 درصد مصرف آب آبیاری را کاهش داد و ضمنا از شویش کودهای محلول در آب و آلودگی آبهای زیرزمینی جلوگیری کرد.

سوپر جاذب در خاک، آب را همراه با کودهای محلول در آن، حذب کرده و بنا بر تقاضای ریشه در اختیار آن قرار می دهد. لذا این روش به تنهایی و یا در کنار سایر روش های نوین آبیاری، اگر بر اساس داده های پژوهشی و به درستی پیاده شود و تداوم یابد، می تواند ایران را از فجایع خشکسالی و زیست محیطی از یک سو، و از وابستگی شدید غذایی و رهایی از بحران اشتغال از سوی دیگر، برهاند و انقلابی در کشاورزی و اقتصاد ایجاد کند.

 

در زمینه کاربرد سوپرجاذبها در کشاورزی، با آن‌که در دنیا تحقیقات زیادی انجام شده است، اما نتایج آنها (به دلیل تفاوت در شرایط اقلیمی، خاک، آب و گونه‌های گیاهی) قابل تعمیم به شرایط و گیاهان ایران نیست و لذا انجام تحقیقات میدانی کشاورزی در ایران ضرورت دارد.

 

 سوپرآب چه می کند؟

 

رزینهای سوپرجاذب (سوپرآب) مواد اصلاح‌کننده جدیدی هستند که به تازگی کاربرد وسیعی پیدا کرده‌اند. این هیدروژلها، پلیمرهایی به شدت آبدوست‌اند که ضمن برخورداری از سرعت و ظرفیت زیاد جذب آب، به مثابه آب انبارهای مینیاتوری عمل کرده و در موقع نیاز ریشه، به راحتی آب و مواد غذایی محلول در آب را در اختیارریشه گیاه قرار می‌دهند. مقدار آبی که در خاک ذخیره می‌شود به ظرفیت نگهداری رطوبت خاک نیز بستگی دارد.

 

پلیمرهای سوپر‌آب ضمن بالا بردن ظرفیت نگهداری آب در خاکهای سبک می‌توانند مشکل نفوذناپذیری خاکهای سنگین و مشکل شویش سریع کودها وآلودگی آبهای زیرزمینی را نیز مرتفع کنند. این سوپرجاذبها از آنجاکه با جذب سریع آب به میزان صدها برابر وزن خود به ژلی با دوام زیاد تبدیل می‌شوند، در کشاورزی و باغبانی، جنگلکاری، فضای سبز و نیز در تثبیت بیولوژیکی شنهای روان، کنترل فرسایش خاک و کویرزدایی از جایگاه ویژه‌ای در دنیا برخوردارشده‌اند.

با اینکه سوپرآب، تحت فشار هم قادر به نگهداری آب جذب کرده خود است، به‌محض نیاز ریشه، آب را به سهولت در اختیار آن قرار می‌دهد. سوپرآب با جذب سریع آب و حفظ آن، بازده جذب آب ناشی از بارندگیهای پراکنده را بالا برده و در صورت آبیاری خاک، فواصل آبیاری را نیز افزایش می‌دهند. مقدار این افزایش به شرایط فیزیکی خاک، آب و هوای منطقه و میزان مصرف سوپرجاذب در خاک، بستگی دارد. استفاده از سوپرآب در کاشت نشاء و نهال، تنشهای رطوبتی را از بین برده و به سازگاری نباتات کاشته شده با محیط کمک می‌نماید.

 

  pHنزدیک به خنثای سوپرآب که بین 6 تا 7 است، اثر سوء بر خاک نداشته و هیچگونه سمیتی نیز ندارد. این سوپرجاذبها پس از 3 تا 5 سال، بسته به نوع آن و ترکیب خاک، توسط میکروارگانیسمها تخریب می‌شوند و لذا آلودگی زیست‌محیطی ایجاد نمی‌کنند. علاوه بر نگهداری آب، سوپرآب به علت تغییر حجم مداوم (انبساط به هنگام تورم و انقباض به هنگام از دست دادن آب) میزان هوا را در خاک افزایش می‌دهد. از مزایای سوپرآب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- استفاده بهینه از آب (تا 50 درصد صرفه‌جویی درمصرف آب کشاورزی)
2- استفاده بهینه از کود و سموم شیمیایی و پیشگیری از آلودگی آبهای زیرزمینی
3- جلوگیری از تنش‌های ناشی از نوسانات رطوبتی
4- امکان کشت در مناطق بیابانی و کمک به بیابان‌زدایی و تثبیت شنهای روان
5- امکان کشت در سطوح شیب‌دار
6- پرورش و انتقال نهال با تلفات بسیار اندک
7- بسترهای کشت قارچ، هیدروپونیک و ...


دو نوع سوپر آب A200 و A300 مشخص ترین محصولات نانو آب ایرانیان هستند که اولی برای کلیه مصارف کشاورزی و دومی برای پرورش ، حفظ و نگهداری و جابجایی نهال و بسترهای کشت قارچ ، طراحی شده است . چمن آب محصول جدید ویژه چمن است




مشخصات فیزیکی - شیمیایی هیدروژل های سوپر جاذب : سوپر آب

مشخصات

هیدروژل سوپرجاذب

سوپرآب A200

سوپرآب A300

ظاهر

دانه سفید درشت

دانه سفید ریز

مقدار رطوبت 43%

5-3

5-3

بو و سمیت

ندارد

ندارد

دانسیته (g/cm3)

1.5-1.4

1.5-1.4

pH محلول آبی

7-6

7-6

حلالیت در آب

نامحلول

نامحلول

اندازه ذرات (µm)

150-50

100-30

داکثر پایداری (سال)

7

5

حداکثر جزء قابل حل (در صد وزنی)

2-1

2-1

ظرفیت عملی جذب آب شهر: g/g

190

550

ظرفیت عملی جذب آب مقطر: g/g

220

600

ظرفیت عملی جذب محلول %0.9 (0.15 مولار)نمک سدیم کلرید(g/g)

45

60

ظرفیت عملی جذب محلول 0.15 مولار کلسیم کلرید (g/g)

17

4

ظرفیت عملی جذب محلول 0.15 مولار منیزیم کلرید (g/g)

16

3.5


هیدروژل های رنگی :


شکلهای مختلف برای اهداف تزئینی، آموزشی و گلهای زینتی و آپارتمانی طراحی شده است. این هیدروژل ها کاملا در برابر نور پایدارند و رنگ در آنها کاملا تثبیت شده و خارج نمی شود


پرورش سبزه عید با سوپر آب رنگی

سوپر آب رنگی برای مصارف تزئینی

مخلوط هیدروژل های رنگی

سوپر آب رنگی در حالت خشک و متورم


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد