کشاورزی

کشاورزی

مطالب کشاورزی 09214434657
کشاورزی

کشاورزی

مطالب کشاورزی 09214434657

جوانه زنی و نموی بذر؟



تعریف بذر  
   

تعاریف مختلف بذر:

1-از نظر گیاهشناسان
2-از نظر زیست شناسان
3-از نظر زارعین بذر

کاملترین تعریف: انجمن بین المللی آزمون بذر(ایستا)(ISTA) بذر پرچمدار نسل بعدی درنباتات رسیده می باشد.
تعریف جوانه زنی:

‏تعاریف مختلفی برای جوانه زنی پیشنهاد شده که درک تفاوتهای بین آنها مهم می باشد. متخصصین فیزیولوژی، جوانه زنی را بصورت خروج ریشه چه از پوسته بذر تعریف کرده اند.

‏برخی دیگر جوانه زنی را از سر گیری رشد فعال توسط جنین که منجر به ایجاد شکاف در پوسته و ظهورگیاهچه می شود، می دانند. در این تعرف فرض بر آن است که بذر پس از تشکیل در حالت سکون یا استراحت می باشد. صرف نظر از اینکه کدام تعریف کامل می باشد، بایستی در نظر داشت که هیچکس قادر نیست به وضوح فرایند جوانه زنی را مشاهده نماید. بعضی از بذرها توانایی جوانه زنی خود را برای چند روز پس از القاح و مدت طولانی قبل از زمان معمول برداشت حفظ می کنند.

مراحل جوانه زنی:

بیدار شدن یا فعال شدن بذر :

در این مرحله ابتدا جذب آب صورت می‌گیرد که موجب نرم شدن پوسته و مرطوب شدن پروتوپلاست می‌شود و در نهایت سبب شکسته شدن پوسته بذر می‌شود. بلافاصله بعد از آبگیری ، ساخته شدن آنزیمها صورت می‌گیرد.

رشد طولی :
 به دنبال مرحله بیدار شدن بذر ، رشد طولی حجرات آغاز می‌شودابتدا ریشه چه که در پایین محور جنینی قرار دارد شروع به رشد می‌کند. خروج ریشه چه از بذر نخستین شاهد جوانه زنی است. ریشه‌های جانبی بلافاصله ظاهر می‌شوند. ریشه‌های جنینی که از ریشه چه تشکیل می‌شوند، بعد از تشکیل شدن رشد و نمو کرده و در عمق خاک نفوذ می‌کنند. بعد از رشد ریشه چه ، ساقه‌چه که در بالای محور جنینی قرار دارد، شروع به رشد می‌کند. در واقع ساقه که نقطه‌ای است که ساقه از آن خارج می‌شود .

آزمایش جوانه زنی :














بازدارنده های جوانه زنی در بذر:

ویژگی اقلیم خشک،بارندگی کم است که اغلب به صورت رگبارهای کوتاه و به صورت غیر قابل پیش بینی می باشد.پس از چنین رگباری ، ممکن است جوانه زنی توده ای از انواع کوتاه عمر رخ دهد.ولی انواعی که عمر طولانی دارند رخ نمی دهد.

یکی از صفات مشترک انواعی که در چنین شرایطی جوانه می زنند، وجود بازدارنده های قابل حل در آب پریکارپ (دیواره تخمدان بالغ) و یا پوسته بذرشان می باشد.یک رگبار کوتاه مدت قادر نیست این بازدارنده ها را پاک کندو در نتیجه ،جوانه زنی اتفاق نمی افتد.

 جوانه زنی تنها پس از یک رگبار طولانی مدت و یا باران طولانی که بازدارنده ها را با خود می شوید اتفاق می افتد. در این شرایط گیاهچه سبز شده است آب کافی به دسترس آورده و شانس بقا و تکمیل چرخه زنده گی خود را افزایش داده است. ماده ای که از جوانه زنی ممانعت می کند می تواند یک ترکیب ویژه ‌آلی یا نمکهای تجمع یافته باشد.به دنبال چند باران ملایم ،بذرهایی که به اشتباه جوانه زدند ،بازدارنده های دیگری تولید می کنند و بنابراین بارندگی های بعدی باید برای جوانه زنی کافی باشند.

 بازدارنده های جوانه زنی نقش مهمی نیز در جلوگیری ازجوانه زنی بذرها میوه های گوشتی دارند.غلظت بالای مواد محلول بسیاری از میوه ها در این میان نقش مهمی دارد،اماABA(اسید آبسیسیک) نیز میتواند در این جا نقش حیاتی داشته باشد

اثرات نایترات:

جوانه زنی بسیاری از بذور توسط نایترات تحریک می شود.این نقش نایترات به عنوان یک فشار محیطی ارتباطی با نیاز به نایترات برای ساختن پروتئین ندارد،زیرا هیچ نوع فعالیت نایترات ردوکتازی در بذر دیده نمی شود. بلکه نایترات به عنوان یک عامل از بین برنده خواب به ویژه در بساری از نوع های علف های هرز و نباتانی که در میان مواد پوسیده و فاسد می رویند عمل می کند. وقتی نبات مادری در محیطی سرشار از ازت رشد کرده است،ممکن است نایترات در بذرهای تجمع یافته و دیگر نیازی به نایترات برای رفع محدودیت جوانه زنی نباشد. چرا باید علفهای هرز و انواع رشد کننده در بین مواد پوسیده و فاسد ازنایترات به عنوان یک راهنمای محیطی استفاده کنند.

 نیاز به نایترات می تواند به عنوان یک مکانیزم بازیابی همانند سایر عوامل دخیل در خواب تحمیلی یعنی نور و تغیرات روزانه حرارت عمل می نماید بذور در خاکهای بیومس زیاد نباتی،نایترات خاک را تخلیه نموده است با یک محیط بانایترات کم مواجه می شوند که این امر باعث تحمیل خواب به بذر می شود.وقتی پوشش نباتی تجزیه شود،معدنی شدن و نیتریفیکاسیون ادمه می یابد،ولی جذب توسط نبات کاهش می یابد.این امر باعث افزایش نایترات خاک تا حدی حدی می شود که خاک بذر را می شکند.

سایر علائم کیمیاوی:

ترکیبات مختلفی در محیط بذر ممکن است بر جوانه زنی آن،اثرات تحریک کننده یا بازدارنده باشد بازدارنده داشتن بذور مدفون در خاک را نمی توان تنها از طریق عدم وجود نور یا حرارتهای متغیر بیان نمود.محیط گازی ممکن است در این میان نقش داشته باشد (اکسیژن کم و کربن دی اکساید زیاد)،اما ترکیبات آلی مثل اللوکمیکال ها نیز میتواند در این جا دخیل باشد.

 به عنوان مثال،یک اثر تحریک کننده ترکیبات ویژه بر جوانه زنی در دود دیده شده است .که دود ناشی از سوختن مواد نباتی جوانه زنی بذر را تحریک میکند.و جوانه زنی نیز افزایش می یابد.مواد کیمیاوی موجود در دود جوانه زنی بذوری را در حالت طبیعی که به سختی جوانه می زنند تحریک می کند در این جا ترکیبات مختلفی حایز اهمیت است (مثل اتیلین ،امونیاک واسید اکتانوییک).امروزه از دود تجاری برای افزایش سرعت جوانه زنی بذرهایی که جوانه زنی آنها مشکل است استفاده می شود ونیز از آن برای تحریک جوانه زنی بذرهایی در زمینهای که قبلا معدن بوده استفاده می شود.

 این حقیقت که بعضی از ترکیبات کیمیاوی موجود در دود (مثل آمونیاک و اسید اکتانوییک)در خاکهایی که در آن آتش سوزی اتفاق نیفتاده است هم وجود دارد نشانگر این است که ممکن است بذرها از علائم کیمیاوی یه عنوان یک مکانیزم در تشخیص تغیرات عمده پوشش نباتی استفاده کنند.

مورفولوژی جوانه زنی

جوانه زنی اپی ژیل (بیرون زمینی) :
جوانه زنی هیبوجیل (درون زمینی):


رویش:



(1) آبی به حجرات جنین نمی رسد.
(2) مقدار مواد غذائی محلول قابل مصرف در تنفس در این حجرات نسبتا کم است. مقدرا زیاد مواد غذائی که درون و اطراف جنین وجود دارد به صورت پولیمر است و باید قبل از آنکه بتواند در تنفس مصرف شود هیدرولیز گردد.
(3) تنفس هوازی درون حجرات جنین ممکن است بسیار محدود باشد زیرا پوشش خشک بذر معمولا  خیلی کمتر از پوشش مرطوب به اکسژن نفوذ پذیر است.
(4)حجرات بذر ممکن است حاوی مواد بازدارنده ای باشند که برخی از مسیرهای متابولیسمی را که برای نموحجرات جنین لازم است قطع کرده اند.
(5)غلظت آنزایم های هیدرولیتیک (هضمی )فعال در بذر خشک نسبتا پایین است .
(6)پوشش سخت بذر برای نمو جنین سدی به شمار میرود.

اگر بنا باشد که رویش بذر صورت گیرد شش مانع مشروحه بالا باید به نحوی ازبین رودیعنی

(1) آب به حجرات جنین برسد
.(2)غذای غیر قابل مصرف در تفس هیدرولیز شود.(3)اکسیژن به مقدار کافی به حجرات جنین برسد.(4)مواد بازدارنده اگر موجود است باید از بین رود.(5)میزان آنزایم های هیدرولیتیکی افزاش یابد.(6)پوشش بذر باید توسط جنین در حال رشد قابل نفوذ گردد. بعضی از بذرها را میتوان با قرار دادن بذر در محیط مرطوب برطرف ساخت.ولی بعضی از بذرها که در مجاورت آب هم قرار گرفته اند باز به حالت خواب باقی می ماند. در مورد این نوع بذرها عوامل محدودکننده باقی مانده در این به طور کامل در بحث زیرگفته میشود.

رابطه آب با رویش بذر:


جذب و نفوذ آب:


 آب از ذرات خاک به حجرات بذر جریان خواهد یافت به شرط آنکه پتانسیل آب خاک از پتانسیل آب درون حجرات بذر کمتر منفی باشد.به طور کلی پتانسیل آب درون یک بذر خشک خیلی منفی است،بدین سبب آب موجود در خاک به درون بذر جریان می یابد حتی اگر مقدار پتانسیل آب در خاک تا حدودی کمتر از ظرفیت زراعی باشد.درمورد بعضی از بذرها بخار آب هوای خیلی مرطوب کافی است،تا موجب آماس ورویش بعدی بذر گردد.مولکولهای آب که وارد بذر خشک می شوند باعث به وجود آمدن نیروی آماسی قابل ملاحظه میگردد که برا از بین رفتن پوشش بذرکافی است.در نتیجه جنین هم میتواند رشد کند. در بعضی از انواع این چنین نیست بلکه در اثر فشار درونی که به وسیله ریشه اولیه در حال رشد ایجاد میگردد یا تحلیل آنزایمی پوشش بذرو سایر بافتهای حول جنین ویا هر دو باعث ازبین رفتن پوشش بذر میشود.
    
 برخی بذرهای سالم به آب غیر قابل نفوذند که آماس نمیتواند صورت گیرد .این بذرها فقط وقتی خراش بردارند میرویند.خراش برداشتن در اشاره به هر اثر مکانیکی یا کیمیاوی است که سبب از بین رفتن پوشش بذر میگردد.خراش دادن پوشش بذر باید توسط متخصص زراعت صورت گیرد تا درصد رویش بذر افزایش گردد.خیساندن بذر در تیزاب غلیظ روش دیگری برای از بین رفتن پوست بذرهاست.عقیده عمومی بر این است که خراش دادن موجب به رویش بذر می شود زیرا آب که قبلا نمیتوانست از پوشش بذر عبور کند می تواند وارد آن گردد.ولی در مورد بعضی از بذرها ممکن است که خراش دادن سبب شسته شدن مواد بازدارنده رویشی بذر که در آب محلولند شود.

آب وفعالیت آنزایمی:

دو عاملی که سبب میشود بذر خشک به حالت خواب بماند عبارتند از :

(1)مقدار مواد غذائی موجود در جنین که مستقیما در تنفس قابل مصرف حجرات جنین می باشد نسبتا کم است .
(2)معمولا غلظت نسبی آنزایم های هیدرولیتیکی فعال شده کم است .

برای از بین بردن این دو عامل درونی به هم وابسته وتشویق نفوذ آب به درون بذر باید اقداماتی را انجام داد.به دو دلیل ممکن است که غلظت آنزایم های هیدرولیتیکی فعال در بذر به حالت خواب پایین باشد
 (1) ملکولهای جدید آنزایم های موجود غیر فعال است 
 (2) مسیر متابولیسمس که منتهی به ساخته شدن ملکولهای جدید آنزایم می شود قطع است.

آنزایم هایی که در رویش دخالت دارند اساسا دو نوعند:

1-آنهائی که در هضم مواد غذائی ذخیره درون بذر دخالت دارند
2-آنهائی که بخش دیواره حجره را هیدرولیز می کنند

 آنزایم هایی که روی مواد غذائی موثراست از این نظر اهمیت دارد که مواد غذائی غیر قابل مصرف در تنفس و غیر قابل جذب وتحلیل را به صورت قابل مصرف در تنفس وقابل جذب وتحلیل در آورد .برخی از مواد حاصل از هیدرولیز شدن مواد غذائی در تنفس مصرف نمی شود،بلکه در عوض به حجرات جدید جنین در حال رشد انتقال می یابد و در آنجا در ساخته شدن اجزای حجره مصرف می گردد. در برخی بذرها مواد غذائی اساسا در بافت اندوسپرم قرار دارد،وانواع دیگر غذائی ذخیره بیشتر در مشیمهای خود جنین است.
   
  آنزایم هائی که روی اجزای دیواره حجره تاثیر میگذارد از این نظر اهمیت دارد که در اثر فعل وانفعالاتی که کاتالیز میکند پوست بذر یا حجرات اندوسپرم یا هر دو که مانع فیزیکی برای خروج ریشه جنینی به شمار می آید تضعیف می سازد . بعلاوه ممکن برخی از مواد حاصل از این فعل وانفعالات در مسیر تنفسی وارد شود وبرخی به حجرات جدید جنین انتقال یابد و در آنجا مجددا مصرف گردد.

نور ورویش بذر:

بذور ریز نسبت به بذور درشت در جوانه زدن حساسیت بیشتری دارند. چون بذور ریز  اندوخته‌اشان کم است. بعضی از بذور در مقابل نور جوانه می‌زنند و برعکس بعضی از بذور در تاریکی قادر به جوانه زنی هستند. بیشترین میزان جوانه زنی در نور قرمز صورت می‌گیردنور آبی ومادون قرمز  موجب کاهش جوانه زنی می‌شود.تٲثیر نور قرمزدر 25 درجه سانتیگراد منجر به بیش از 90% رویش می شود در 30 درجه کمتر از 10% می گردد.تقریبا چنین به نظر می رسد که درجه حرارت زیاد در خنثی کردن اثر نور قرمز تاثیر میگذارد

درجه حرارت و رویش:

اثرات درجه حرارت روی رویش بذر را به دو طریق میتوان منظور داشت:
(1) درجه حرارت را به عنوان عاملی در شکستن دوره خواب بعضی از بذرها.
(2) درجه حرارت را به عنوان یک عامل محیطی که بر رویش بذر در نموی بعدی نبات جوان تٲثیر می گذارد. اثرات درجه حرارت را به عنوان عاملی در شکستن دوره خواب را می توان به دو بخش عمده تقسیم کرد.

اثر درجه حرارت کم واثر درجه حرارت متناوب

اثر درجه حرارت کم:

بسیاری از بذرها بلافاصله پس از جداشدن از میوه نمی رویند به این بذرها گفته میشود که به یک دوره پس- رسی نیاز دارند. طول این دوره پس رسی بعضی از انواع بذرها را می توان به وسیله عوامل محیطی کوتاه یا طولانی کرد که یکی از آنها درجه حرارت است .مثلا دوره پس- رسی بذرهای معینی اگر بذر در لایه های مواد مرطوب در حرارت کم (صفر تا ده درجه) قرارگیرند زودتر از وقتی که در شرائط خشک و درجه حرارت معمولی نگهداری می شود به سر می آید.این عمل استراتیفیکاسیون خوانده می شود واغلب دو یا سه ماه سرما لازم است تا مٶثر واقع شود. در طبیعت بذر بعضی از انواع در سالی که تولی شده است جوانه نمی زند این نوع بذرها باید زمستان را در لابلای مواد آلی مرطوب سطح خاک بگذرانند تا در بهار بعد برویند.دانه مخروطیان نوعی پسته بادنجان رومی گیلاس و هلو نمونه بذرهایی است که در اثر استراتیفیکاسیون رویش آنها رونق می یابد.


اثرات درجه حرارت متناوب:

در لابراتوار بذر روش این است انواع بذر را در حرارت متناوب قرارمی دهند تا دوره خواب آنها را بشکنند. درجه حرارت متناوب،درجه حرارت بیش از 10 یا 20 درجه سانتیگراد تفاوت ندارد و هر دو بالاتر از نقطه انجماد است .مثلا رویش بذر با قرار دادن در درجه حرارت متناوب20 درجه سانتیگراد به مدت 16 تا 18 ساعت و حرارت30 درجه به مدت 6 تا 8 ساعت بسیار خوب است.دوره خواب بعضی از بذرها ممکن است با اثر حرارتهای زیر یا بالای صفر درجه سانتیگراد بشکند.اگرچه این عمل به طور قطع برای بعضی از انواع مضر است ولی حرارت در بعضی از انواع کاملا بی اثر است. مثلا بذر هویچ در درجه حرارت ثابت به خوبی درجه حرارت متناوب می روید.این روش در بذرهایی به کار می رودکه جنین ذاتا دارای خواب است

اکسیژن ورویش بذر:

پوست خشک بذر خیلی کمتر از حالتی که آب جذب کرده باشد به اکسیژن نفوذپذیر است نفوذپذیری به اکسیژن مربوط به حجرات غیر زنده پوست می شود.امکان دارد که نفوذپذیری غشاها به اکسیژن در حجرات زنده درونی نیز به طور مستقیم یا غیر مستقیم وقتی که بذر آب جذب می کند متٲثر گردد.

خواب بذر:

بذر خواب به بذری اشاره دارد که علی رقم وجود شرایط مناسب محیطی قادر به جوانه زنی نیست. در بسیاری از انواع نباتی با بررسی شرایط محیطی طبیعی رشد نبات می توان به راه هایی برای شکستن خواب بذر آنها پی برد. در طبیعت، وجود مکانیسم های خواب باعث می شود تا بذر در شرایط و زمان مناسب جوانه بزند.

فهرست کلی خواب بذر :


روشهای شکستن خواب بذر:


شکستن خواب بذر به کمک یک عامل منفرد:

(الف).قرار گرفتن بذردر معرض یک عامل منفرد:

1- سرما
2- انبار در محیط خشک (در دمای بالا)
3- نور
4- شستشو ونشت مواد از بذر
5- خراشیدگی
6- مواد کیمیاوی

(ب).قرار گرفتن بذر در معرض شرایط متغیر

(ج).قرار گرفتن بذر تاثیر دو یا چند عامل

خراش دهی scarification:

الف) خراش دهی مکانیکی
ب)خراش دهی با آب گرم
ج) خراش دهی با تیزاب
د) خراش دهی با دمای بالا

بذرهای فاقد خواب:

رویداد گسترده خواب بویژه در نباتات خودرو مورد تایید قرار گرفت.با این وجود بذرهای بسیاری از نباتات خودرو خواب ندارند،یا بخشی از بذرها خواب نیستند.در بررسی 403 نوع نبات خودرو در بریتانیا،32% از انواع  دارای جمعیتهای بذری بودند که در 50%یا بیشتر، خواب وجود نداشت . (م2 / ص 118)بذرهای بدون خواب به محض رها شدن از نبات مادری می توانند جوانه بزنند،مشروط به اینکه در شرایط مرطوب شدن مجدد  در دما و فشار اکسیژن مطلوب قرار گیرند.به طور کلی اینچنین نباتات مکان های را تصرف می کنند که زمینهای باز مانند زمینهای زراعی یا کم ارتفاع  کاملا چریده شده را شامل می شود.نوعا این گروه نباتات علفهای هرز سمج با عمر کوتاه هستند  که به آسانی زمینهای بایر را تصرف می کنند،برای مثال می توان از Cardamine hirsute و گندمیان یکساله مانند چپر یکساله (Poa annus  and Aira praecox ) نام برد.این نوع گندمیان یکساله در حقیقت یکساله های پاییزه هستند،و عدم خواب آنها بدین معنی است که جوانه زنی قبل از زمستان صورت می گیرد و بدین ترتیب گیاهچه توانایی بیشتری برای چیره شدن بر رقبای بهاری آینده را دارد. در بعضی موارد این استراتژی مشابه وضعیت بذرهایی است که تابستان را به حالت خواب می گذرانند جز اینکه در این گندمیان یکساله هیچ مکانیسمی برای اجتناب گیاهچه از خسارات احتمالی گرمای تابستان وجود ندارد.

نتیجه گیری:

جوانه زنی و نموی بذر مهمترین قسمت تشکیل نبات است که طی این فرآیند بر اساس عوامل محیطی و ژنتیکی یک بذر جوانه می زند وبعد از جوانه زدن شروع به نمو می کند.در انتخا ب بذر سعی کنید از بذوری را انتخاب کنید که دارای قوه نامیه بالا ،مقاوت به امراض و آفات،خلوص بذر و حتی در بعضی از موارد سعی کنید تا رطوبت بذر را در نظر گرفت. برای مطمئن شدن از جوانه زنی بذر باید از آزمایش جوانه زنی استفاده کرد که گفته شده است حداقل باید یک بذر 86% قدرت جوانه زنی را داشته باشد و  قبل از کشت بذر را ضد عفونی کنید.
 
بزرگترین مشکل در طی فر آیند جوانه زنی خفتگی یا خواب بذر است که متخصصین زراعت و زارعین باید خواب بذر را بشکنند.تا بذر براحتی جوانه بزند .برای شکستن خواب بذر باید از روشهایی استفاده کرد تا به بذر و جنین بذر صدمه ای نرسد زیرا مهمترین قسمت بذر همان جنین بذر است که اگر ازبین برود یا جنین بمیرد.دیگر بذر قادر به جوانه زنی نیست.ولی در بعضی موارد باید خواب را طولانی کرد
استفاده از بذرهای بومی یک منطقه خوب است ولی چون بذرهای بومی کشور از قدرت جرمنیشن(Germination) بسیار پایین هستند همچنین از لحاظ کیفیت هم در درجه پایین قرار دارند باید بذرهای بومی را بذرهای که داری قدرت جوانه زنی بالا هستند تلاقی کرد ویک نبات اصلاح شده را به مردم عرضه کرد.
 
از ورایتی ها که از ممالک دیگر وارد کشور ما می شود باید قبل از توزیع بین دهاقین آنها در مرکز تحقیقاتی کشت آزمایشی را انجام داد و اگر با محیط سازگار بود آن را بین دهاقین توزیع کرد چون اگر ما بذری که با محیط سازگار نیست تمام شرایط را هم برای او فراهم کنیم باز هم جوانه نمیزند و تمام زحمات ما بی نتیجه خواهد بود.

در کشور ما افغانستان که یک کشور زراعتی است زارعین توجه زیادی به قدرت نامیه یک بذر نمیکنند و اگر یک بذر جوانه نزد و نمو نکرد که یا مشکل کمبود آب است یا مشکل کودهی است در حالی که اینچنین نیست.ما باید با  یک مدیریت عالی و با استفاده از ورایتی های جدید بتوانیم بذوری را وارد کنیم که سطح محصول دهی خود را افزایش دهیم و به خودکفائی برسیم.

پس در کل اگر ما از بذرهای با مرغوب و قدرت جوانه زنی بالا سازگار با محیط استفاده کینم و شرایط محیطی را هم برای او فراهم کنیم می توانیم حداکثر استفاده از آن نبات را انجام دهیم.

پیشنهادات:

1- ضدعفونی بذر قبل از کشت با دواهای مختلف از جمله ویتاواکس
2- آزمایش قوه نامیه قبل ازکشت  
3- انتخاب بذور مناسب در زمان کشت 
4- تربیه افراد متخصص در زمینه اصلاح نباتات
5- وارد کردن ورایتی های جدید از ممالک کشور همسایه
6- کشت ورایتی های جدید قبل از توزیع بین دهاقین
7- اطلاع رسانی به دهاقین 
8- انتخاب بهترین راه برای شکستن خواب بذر 
9- انتخاب عمق کاشت متناسب با هر بذر  
10- نگهداری از بذر تا زمان کشت در ذخیره گاههای مناسب
11- از بین بردن و جلوگیری از بازدارندهای جوانه زنی
12- حفظ و و اصلاح بذرهای بومی کشور

انواع سوسک

 انواع سوسک


سوسک آلمانی

در میان انواع سوسکها از همه مسئله سازتر است . طول این سوسک که یکی از گونه های کوچک تر محسوب می شود درز مان بلوغ به چهار سانتیمترمی رسد ، رنگ آن قهوه ای روشن است و یک جفت خط قهوه ای موازی بین سر و بخش جلویی بال هایش دارد . این گونه بطور معمول در ساختما نهایی پیدا میشود که مواد غذایی در ان آماده یا ا نبار می کنند .آنها عموما از محدوده های الوده به خا نه های مسکونی اطراف مهاجرت میکنند یا ممکن است از طریق کا نتینـرهای حمــل مواد غذایی به تقاط دیگر جابجا شوند . اقا متگا ههای اصلی مورد علاقه آنها محدوده های گرم و مرطوب ، مانند ظرفشویی و سایر لوازم خانگی آشپزخانه ، دستشویی حمام و آبگرمکن هااست .


سوسک آمریکایی


بزرگ ترین گونه آفت زا ست که طول آن تا پنج سا نتی متـر میـر سد . رنگ آن مسی است و حاشـیه ای زرد رنگ در اطراف سر وحفاظ پشت سرش دارد . اگر چه گاهی در منــازل نیز دیـده می شود ، اما این گونه رابیشتر در محدوده های مرطوب و گرم ساختما نها ی صنعتی و بازرگا نی می توان یا فت . موتــورخا نه هاو محل دیــگ بخارو مشـعل ، همچنین فاضلاب هاو مجاری گرمایشی ، محیطهای مطلوب اینگونه هستند .


سوسک نوار قهوه ای


از نظر اندازه ورنگ مشابه سوسک المانی است ، وجه تمایز آن با گونه آلمانی ، عدم وجود خط های قهوه ای برروی حفاظ قسمت جلویی بال ها و وجود دو نوار روشن در عرض بال ها و شکم می باشد . این گونه در مقـایـسه با سوسک آلمانی ، محیطی خشــک تر را ترجیــح می دهـــد و در سـقف ها ، اثاثیه و مبلمان و سایر لوازم خانگی به خصوص تلویزیون یافت می شود .


سوسک شرقی

اندازه ای متوسط بین دو سوسک آلمانی و آمریکایی دارد و رنگ آن تیره تر است . بالغ ها بال هایی دارند که به قسمت انتهایی شکم نمی رسد . از نظر بسیاری از ا فــرا د ، این گونــه ها مشـمئز کننده ترین انواع سـوسـک های معمول است . خصـوصا بـه دلیل بـــوی بسیار بـدی که از خود متصاعد می کنند ، این گونه محـدوده های خنک ، نمناک وتاریک را بسـیار ترجـیح می دهند ، و به همین دلیل ، اغلب آنها را ساس آبی می نامند . زیستگاههای معمول آنها شامل دهانه و مجاری فاضلاب ، حفره های نمناک ، زیر زمین ها و سردابه ها می باشد . دور ه هجوم آنها عموما بهار وپاییز است .

سوسک چوب
محیط های بیرونی را ترجیح می دهد و معمولا در انبارهاو توده های چوب ، در درختـان مـرده و زیر پوست درختان یافت می شود . ایـن کـونه از آنـجا کـه جـذب نـور میــــشود گاهی بـه درون خـــا نـه ها می ایند و ایجاد هراس می کنند چرا که به سادگی با سوسک آفت اشتباه گرفته می شود . سـوسک چوب را با توجه به نوار سفیدی که دور سر و حفاظ پشت سر انها کشیده شـده است مـی توان از سا یر کونـــه ها تشخیص داد. این گونه در محیط های بسته و داخل منازل نمی تــواند به بقــای خود ادامه دهد یا تکـثیـــر یابد .

سؤالاتی که اغلب سؤالاتی که اغلب در مورد سوسک ها پرسیده می شوند

واقعا چقدر در مورد همسایه مان ، سوسک ، می دانید ؟ مطلب زیر را بخوانید تاببینیم آیا به نظر شما هم این حقایق بسیار عجیب وشگفت انگیزند ؟ رنگ خون سوسکها سفید است . بزرگ ترین سوسک دنیا ( که در آمریکای جنوبی زندگی می کند ) پانزده سانتی متر طول دارد و پهنای بال هایش به سی سانتی متر می رسد . استــخوان بنـدی سوسک روی قسمت بیرونی بد نش قـرار دارد ، سوسک ها به هنـگام رشـــد ، چند ین باردرطول سال استخوانبندی خـــارجی شان را می انــدازند ، سوسکی که تازه پوست انداخته باشد ، رنگ سفیدی دارد و چشم هایی سیاه که الــبته پس از گـذشت هشت ساعت رنگ معـمول پــوست خود را بـــاز می یابد . بعضی از سوسکهای ماده تنها یکبار جفت گیری می کنند و بقیه عمر خود را باردار هستند (bummer) . سوسک می تواند بدون داشتن سر یک هفته به زندگی خود ادامه دهد ( البته احتمالا اگر سوسکی بی سر راببینید که دارد کف اتاق این طرف و آن طرف می رود ، از ترس غش خواهید کرد آن سوسک فقط به این علت خواهد مرد که بدون داشتن سر نمی تواند آب بنوشد و از تشنگی خواهد مرد . ) سوسکها می توانند شنا کنند (ولی بالا آمدن برای تنفس کاری مشکل خواهد بود چرا که سوسک ها از بخش های جا نبی بدنشان تغذیه می کنند نه از طریق بینی و دهان . ) سوسک ها می توانند با سرعت پنج کیلومتر در ساعت بدوند ( البته به ماراتون نمی رسند ولی خوب بد هم نیست ! ) 

سوسک ها بر اساس اعداد :

6 : تعداد پاهای یک سوسک .
18 : تعداد زانوها در اغلب سوسکها (حداقل ! ) 
40 : تعداد دقایقی که سوسک می تواند نفسش را نگهدارد .
48 : تعداد ساعاتی که طول می کشد یک ماده غذایی نرم از سیستم گوارشی سوسک رد شود . 
75 : درصد اوقاتی که سوسکها به استراحت می پردازند ( چقدر می توانند تنبل باشند ؟ ) 
5000 : تعداد کونه های سوسک در جهان . 
280میلیون + : سال قبل که تصور می رود سوسک ها در آن زمان به وجود آمده باشند ( دوره ذغالینه ـ کربونیفروس ) 
سوسکها می توانند یک ماه بدون غذا سر کنند ، اما تنها یک هفته بدون آب زنده خواهند ماند . 
قلب یک سوسک ، تنها از یک لوله ساده و دریچه های آن تشکیل شده است ، این لوله می تواند خون را در بدن حشره به جلو و عقب براند ، قـلب سـوسک حتـی مــی تواند متوقف شود بدون آنــکه آسیبی به سوسک برسد . 

سوسک های جوان تنها شکافی به نازکی سکه یک ریا لی ( تقریبا 5/0 میلیمتر ) نیاز دارند تا به درون آن بخزند . نرهای بالغ می توانند در فضایی به اندازه 6/1 میلیمتر یا به باریکی یک سکه پنج تومانی خود را جا دهند ماده های باردار به فضای بیشتری برای پنهان شدن نیاز دارند ( 5/4 میلیمتر ) یا فضایی به ضخامت دو سکه بیست وپنج تومانی به هم چسبیده .

 اغلب گونه های سوسک در مناطق استـوایی زندگی می کنند . ولی سوسک ها در سراسر جهان حتی در قطب شمال و جنوب ، سوسکها ی آفت مـی توانند تا برودت های نزدیک به 32 درجه را تاب بیـاـورند ، و البته اگـر سـرما بیشتر شود خواهـند مرد ، با این وجــود در مـــکان های بسیارسـرد ، سـوسـک ها با انسان هاجابجا می شوند و به بـقای خود ادامه می دهند . ( خوب ، پیشنهاد میکنم بالاپوش ها یتان را خیلی محکم بغل نکنید ! ) 

سوسک ها می توانند از دیوار بالا بروند ، آنها مجموعه ای از چنگکهای بسیار ریز بر روی پاهایشان در اختیار دارند که برای همین منظور خاص طراحی شده است . 

کـلـیه سـوسـکها شـبیه بـه یـک دسـته مـار به هــم پیـچیده هسـتند که مــدام به خود می پیـچند و وول می خورند . ( توانستید شکلش را تصور کنید ؟ ) 
سوسک له شده را می توان برای آرام کردن درد ناشی از گزش بر روی موضع زخم گذاشت . 

سوسک ها برای بو کشیدن از شاخک هایشان ( یا همان آنتن هایشان) به جای بینی استفاده میکنند ، حس بـویایی آنها بسـیار قـوی است ، آنها دوسـتان و خا نواده را از طـریق بوی متـمـا یزی که دارند تشخیـص مــی دهنـد . 

سوسک ها ی ماده رایحه ای به نام فرومون تولید می کنند که نرها را برای جفت گیری به سوی خود جذب می کند (واقعا عطر قدرتمندی است ! ) بعـضی انـواع سوسک های ماده کیسه های تخمک را تا زمانی که آمادگی به دنیا آمـدن پیدا کنند ، در درون بدن خود حمل می کنند . این نوزادان یک تا دو روز پس از تولد همراه مادر می مانند . سوسک های نر ، اسپرم را در بسته های کادو پیچ شده به نام اسپرماتوفور به سوسکهای ماده منتقل میکنند . 
بعضی نرها این بسته را با غشـایی غنـی از پروتئیــن می پوشانند که سوسک ماده با تغذیه آن می تواند مواد غذایی لازم برای رشد کودکانش را تامین کند . واقعا که لذیذ است . 

سوسک ها از جمله ناخواستــه تـرین حشرات مزاحم خانگی محسـوب می شوند ، آنها در محیـــط های کثیف و شرایط غیر بهداشتی رشد می کنند ، اگرچه گاهی اوقات تمیز ترین خا نه ها رانیز مـورد هجـــوم قرار می دهند . اگر چه سوسکها عامل حمل انواع عوامل بیماریزا هستند بااین حال با شیوع هیچ نوع بیماری عـمـده ای در ایالات متحده امریکا در ارتباط نبوده اند . 

این حشرات ترشحات بسیار بد بوئی دارند که می تــوانـد طـعم غذا را تغییر دهد .
 
بررسی ها نشان داده است سوسک ها می توانند واکنشهای حسا سیتی در افراد مستعد ایجاد کنند ، این حالت در اثر تماس افراد حساس باغذای آلوده یا گرد و خاک خانه ایجاد می شود . 

در محدوده های آلوده ، سه شکل زندگی سوسک را می توان مشاهده کرد . کیسه تخمک ها شـکل و انـدازه یـک لـوبیا رادارد و حـاوی ده تابیست تخم سـوسک است . ماده سـوسک تخـمک ها را تا زمان تـولد مدام جابجا می کـــند ، و در بعـضی از گـونه ها سوسک مـاده تخـمک ها را درنقطه ای امن پنهان می سازد . با شکسته شدن تخم ها ، سوسک های جوان یا شفیره ها سر برمی آورند . 

سوسکهای نوزاد از لحاظ شکل شبیه سوسکهای بالغ هستند ، بااین تفاوت که کوچکترند و بال هم دارند زیستگاه و ذایقه غذایی آنها درست مانند سوسکهای بالغ است . 

سوسک هادر هنگام شب فعال می شوند ، از این رو مشاهده آنها در طول روز نشانه آلودگی شدید محیط است ، آنها نقاط محفوظی مانند ترک ها وشکافها را برای استراحت و پنهان شدن ترجیح می دهند ، اگر چه سوسک ها غذا های خشک را ترجیح می دهند ، با این حال هر غذایی را اعم از آنکه منشا گیاهی یاحیوانی داشته باشد می خورند بیش از 50 کو نه سوسک در ایالات متحده امریکا وجود دارد .

روش نوین آبیاری (لوله های پلی اتیلن دریچه دار آبیاری سطحی)

لوله های پلی اتیلن دریچه دار آبیاری سطحی

روش نوین آبیاری

 

 

 

لوله های پلی اتیلن دریچه دار آبیاری سطحی

روش نوین آبیاری

استفاده از لوله های دریچه دار جهت بهبود روشهای آبیاری سطحی به ویژه آبیاری ردیفی ازدهه 1960میلادی دردنیا رواج یافت. لوله های اولیه ازجنس آلومینیوم ساخته می شدند، اما با پیشرفت صنایع پتروشیمی و تولید مواد پلیمری و پی وی سی ، به تدریج این مواد جایگزین آلومینیوم شده وسیستمی بسیار مقرون به صرفه ، سبک وکارآمد را پدیدآوردند که قادر بود جایگزین جوی ها وکانال های سنتی درسیستم رایج آبیاری سطحی گردد 

 

لوله های دریچه دار عبارتست از لوله های پلی اتیلن مجهز به دریچه های قابل تنظیم که بعنوان مجاری درجه 4 می توانند جایگزین مناسبی برای کانالهای خاکی گردند . در این سیستم آب بجای نهر خاکی در لوله جریان داشته و تلفات ناشی از نشت آب در کانالهای خاکی به حداقل خواهد رسید . این لوله ها که در کلاف های 100 و 200 متری ساخته می شود ، بوسیله گیره مخصوص به دهانه خروجی آبگیر و یا به یکدیگر متصل شده و در امتداد طول قطعه آبیاری به طول مناسب مستقر می گردد . لوله ها در فواصل معین مجهز به دهانه های خروجی آب ( دریچه ) می باشند و مقطع دهانه هر دریچه بوسیله کلاهک مخصوص قابل تنظیم است . بطوریکه مقدار جریان خروجی از هر دریچه را می توان متناسب با مقدار مورد نیاز با مقدار مورد نیاز ( حداکثر 5/2 لیتر در ثانیه ) تنظیم نمود .

نتایج و مباحث ارائه شده در این مقاله بیانگر این مطلب می باشد که استفاده از لوله های دریچه دار ابزار اصلی برای بهبود سیستم های آبیاری سطحی بشمار می آید . طراحی مناسب لوله های دریچه دار به همراه تسطیح دقیق ، می تواند یکنواختی توزیع آب و ذخیره آب آبیاری را در اراضی زراعی و باغی بهبود ببخشد . در حالیکه تولید محصول نیز در مقایسه با روش آبیاری سطحی سنتی به طور چشمگیری افزایش می یابد . بعبارت دیگر در مقابل روش های آبیاری سطحی سنتی ، سیستم لوله های دریچه دار دارای مزایای همچون یکنواختی بیشتر در توزیع آب ، کاهش مقدار آب آبیاری و همچنین حفظ انرژی بدون تاثیر در بازدهی محصول را می باشد . همچنین این سیستم دارای قابلیت فراوانی از جمله انعطاف پذیری ، بهره برداری آسان ، نیاز کم نیروی کارگری و جابجایی آسان می باشد.

 

از آنجا که در بسیاری از مناطق کشور آب با کیفیت پایین ( فیزیکی – شیمیایی ) بعنوان یک منبع آب قابل دسترس برای استفاده در محصولات کشاورزی مطرح می باشد که سیستمهای آبیاری تحت فشار (قطره ای و بارانی ) بدلیل غلظت بالای مواد نمی توانند برای آبیاری با این نوع آب ها مورد استفاده قرار گیرند ، سیستم لوله های دریچه دار برای آبیاری اراضی تحت پوشش می تواند بدون کاهش راندمان و مشکلات تخریب سیستم ، برای اینگونه آبها به ویژه با غلظت مواد رسوبی با اطمینان بکار برده شود 

 

 

 

استفاده ازلوله های دریچه دار در کشت های ردیفی دارای مزایای متعددی است که درذیل به تعدادی ازآنها اشاره می شود:

 

لوله‌های دریچه‌دار به علت کاهش نفوذ عمقی وتبخیر سطحی آب حین انتقال وتوزیع درزمین های زراعی ، موجب حداقل 35-30 درصد صرفه جویی درمصرف آب می گردند.به این ترتیب راندمان آبیاری ردیفی به 70-60درصد افزایش یافته و با حذف کانال ها وجوی های خاکی مورد نیاز در آبیاری سنتی ،10درصد به سطح زیرکشت مزرعه افزوده می‌گردد.

 

-۲  لوله‌های جدید ازجنس مواد پلیمری بسیار سبک وکم حجم بوده ، به راحتی قابل انتقال وجا به جایی هستند. می‌توان پس از اتمام یک فصل کشت آنها راجمع آوری ودر محلی نگهداری نمود ودرفصل بعد مجدداً مورد استفاده قرارداد. استفاده ازلوله پلی اتیلن نیاز به ایجاد آب بند، خرید سیفون و کارگذاشتن پلاستیک در دهانه جوی ها را برطرف می‌کند  .

 

 -۳درآبیاری با استفاده ازلوله‌های دریچه‌دار پلی اتیلن برخلاف جوی‌های سنتی ، مشکل آب بردگی و.... ایجاد نشده و به علت سهولت و سرعت کاربرد، یک نفرآبیار قادر است کار سه نفر را انجام دهد. همچنین مانع از انتقال بذر و علف هرز از طریق جریان آب به مزرعه می‌شود و هزینه‌های خرید علف کش، سمپاشی و دفع مکانیکی علف‌های هرز در مزرعه کاهش می‌یابد.

 

۴-لوله‌های دریچه‌دار پلی اتیلن از فرسایش سطحی خاک جلوگیری می‌کند. به دلیل صیقلی بودن جداره داخلی لوله ها سبب انتقال سریع آب در زمین زراعی شده ، راندمان آبیاری را افزایش می‌دهند. نوع آب از نظر املاح و مواد نامحلول موجود درآن ، هیچ گونه تأثیری درکارکرد این سیستم ندارد. نیازی به استفاده ازموتور و پمپ نداشته ، آب با استفاده از نیروی شیب ثقلی زمین و با حداقل فشار ممکن درمزرعه منتقل می‌شود.

 

-۵ لوله های دریچه‌دار پلی اتیلن قادرند عمل توزیع و انتقال کودهای شیمیایی را از طریق جریان آب به انجام رسانده ،راندمان مصرف کود را افزایش دهند. به این طریق هزینه‌های خرید کود و کودپاشی درمزرعه تا 40 درصد کاهش می‌یابد. همچنین مانع از ایجاد رطوبت ناخواسته درسطح مزرعه و باغ گردیده و درنتیجه ازشیوع بیماریهای قارچی ، انگلی ، و... درمزرعه ممانعت می‌گردد  

 

 

 

 

 

بررسی مزایای روش آبیاری سطحی بالوله های دریچه دار هیدروگیت نسبت به آبیاری سطحی معمولی

ردیف

روش آبیاری سطحی (ردیفی) معمولی

روش آبیاری سطحی با لوله های دریچه دار 

 

1

به احداث کانال و جوی خاکی به عرض 4-3 متر  وبه طول سرتاسر مزرعه نیاز دارد

به کانال و جوی خاکی نیازی نیست و بجای آنها می توان از لوله های دریچه دار هیدروگیت استفاده نمود  

2

نفوذ عمقی و تبخیر سطحی آب در کانالهای و جویهای خاکی فراوان است

نفوذ عمقی و تبخیر سطحی آب با استفاده از لوله های هیدروگیت وجود ندارد  

3

راندمان مصرف آب حداکثر 40-35 درصد می باشد     

 

دراثر حذف کانالها و جویهای خاکی داخل مزرعه راندمان مصرف آب به بیش از 70درصد افزایش می یابد  

4

سرعت آبیاری کم است

سرعت آبیاری بخصوص درخاک آب مزرعه بالا می باشد  

5

آبیاری شبانه بسیار مشکل و با راندمان کمتر از روز انجام پذیر است

آبیاری شبانه بسیار راحت و تفاوتی با راندمان آبیاری روزانه ندارد  

6

توزیع کود در مزرعه مشکل و با راندمان پایین میسر است

امکان استفاده از روش کود آبیاری و تزریق کود داخل شبکه و در نتیجه پخش یکنواخت آن وجود دارد  

7

کانالها و جویهای خاکی بخصوص وقتی خیس و   گل آلود باشندمانعی درجهت رفت و آمد تراکتور و     ادوات کشاورزی خواهند بود

به علت حذف جویهای خاکی ، رفت و آمد تراکتور و ادوات کشاورزی بسیار آسان خواهد شد  

8

آبیاری با استفاده از پلاستیک و سیفون و غیره مشکل است

سهولت آبیاری فقط با باز و بسته کردن دریچه های هیدروگیت امکان پذیر می گردد  

9

بذر علفهای هرز توسط جویهای خاکی داخل مزرعه   در سرتاسر مزرعه منتشر خواهد شد

به علت حرکت آب درداخل لوله هیدروفیکس بذر علفهای هرز در مزرعه پخش نخواهد شد 

چراتغذیه خاک یا برگ اهمیت دارد ؟

چراتغذیه خاک یا برگ اهمیت دارد ؟ 

  

                        

 

امتیازات:       
        

- نوع کمبودهای تغذیه‌ای شناخته می‌شود.
- درمان دقیق و اقتصادی را امکان پذیر می‌نماید.
- وسعت کمبودها را مشخص می‌نماید.
- با تعیین حداکثر سطح مواد تغذیه‌ای پیش‌بینی تثبیت آنها را در خاک میسر می‌سازد.
- می‌توان نقشه کمبود عناصر غذائی مزرعه را تهیه کرد و به‌وسیله آن برنامه‌ریزی دقیق استفاده از زمین را با توجه به محصولاتی که به آن مواد کمتر احتیاج دارند اجرا نمود.
- مانع انجام فعالیت بر پایه حدس و گمان می‌گردد.
مشکلات احتمالی:       
        

- بایستی از محصولات نمونه‌برداری نمود.
- تفسیر نتایج ممکن است مشکل باشد.

تجزیه خاک یا برگ ؟ کدام بهتر است؟  

 

تجزیه خاک

 

تجزیه برگ

  

  

تجزیه خاک

 

امتیازات:       
        

- تجزیه خاک یک وسیله پیش‌بینی مفید است.
- برنامه‌ریزی قبلی نیاز تغذیه‌ای گیاهان را میسر می‌سازد.
- از تجزیه خاک تا سه سال می‌توان استفاده نمود.
- تجزیه خاک را می‌توان در ایامی از سال که فعالیت کشاورزی کمتر است انجام داد.
- تجزیه خاک می‌تواند نقشه عناصر غذائی مزرعه را برای برنامه‌ریزی دقیق استفاده از زمین فراهم آورد.
- مانع از انجام فعالیت بر پایه حدس و گمان می‌گردد.
مشکلات احتمالی:       
        

- تغییرات مواد غذائی در طول فصل رشد را نشان نمی‌دهند.
- تفسیر نتایج ممکن است مشکل باشد.       
        

تجزیه برگ       
        

امتیازات:       
        

- تجزیه برگ تصویری از وضعیت تغذیه‌ای گیاه را در هر لحظه به‌دست می‌دهد.
- درمان سریع برای برطرف نمودن مسائل تغذیه‌ای موقت را امکان‌پذیر می‌سازد.
- از آنجا که سطح کل مواد تغذیه‌ای مشخص می‌گردد، تعیین فاصله تا سطح بهینه عناصر غذائی لازم را به آسانی میسرمی‌سازد.
- با تعیین حداکثر سطح مواد غذائی، احتمال مسمومیت گیاه را پیش‌بینی می‌کند.
- علل علائم ظاهری غالباً گمراه‌کننده را به‌خوبی مشخص می‌نماید.
مشکلات احتمالی:         


 - سطح مواد غذائی در اثر شرایط محیط رشد گیاه به سرعت تغییر می‌نماید.
- نمونه‌گیری مداوم از قسمت‌های مختلف گیاه به منظور دقت بیشتر می‌تواند قدری خسته‌کننده باشد.        

منبع:کاوین  

مختصری در مورد تغذیه گیاهی

 

مختصری در مورد تغذیه گیاهی  

  

 

منبع:کاوین 

 

هر موجود زنده برای ادامه حیات، رشد و تولید کمی و کیفی مطلوب نیاز به تغذیه متناسب و متعادل و در مقاطع زمانی مناسب دارد. گیاه نیز به‌عنوان یک موجود زنده خارج از این مقوله نمی‌باشد. بنابراین نباتات کشاورزی که مولد محصولات کشاورزی مورد نیاز انسان می‌باشند برای تولید کمی و کیفی بهینه با توجه به شرایط اقلیمی و منطقه‌ای و سایر عوامل مؤثر در کشاورزی به تغذیه مطلوب نیازمندند. تغذیه گیاه از طریق خاک و برگ انجام می‌پذیرد. اهم عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان را می‌توان به ترتیب زیر دسته بندی نمود: 

مواد غذایی اولیه: ( به مقدار نسبتاً زیاد مورد نیاز گیاهان است )
ازت (N)فسفرپتاسیم (K)
مواد غذایی ثانویه: ( به مقدار متوسط مورد نیاز گیاهان است )
کلسیممنیزیمگوگرد (S)
عناصر غذایی ریزمغذی : ( به مقدار نسبتاً ً کم مورد نیاز گیاهان است )
روی (zn)بر (B)منگنز (MN) 

 مس (cu)

 آهن (fe)

مولیبدن ( Mo) 

اثرات متقابل عناصر غذایی بر جذب یکدیگر

اثرات متقابل عناصر غذایی بر جذب یکدیگر  

 

 

اثر متقابل برخی از عناصر غذائی در جذب ریز‌مغذی‌ها: 

میزان بالای عناصر:در دسترس بودن عناصر زیر را کاهش می‌دهد:
کلسیمبُر، آهن و منیزیم
پتاسیممنیزیم
فسفرروی
ازتمس
مس( تاکستان‌ها )آهن

ارتباط pH با در دسترس بودن عناصر غذایی

ارتباط pH با در دسترس بودن عناصر غذایی  

 

در نمودار فوق عرض هر نوار مشخص کننده در دسترس بودن مواد غذایی است. معمولاً در خاک‌های با PH بالاتر ( قلیایی ) و یا پائین‌تر ( اسیدی ) میزان در دسترس بودن عناصر ریز مغذی کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر هر چه PH خاک از 7 بالاتر و یا پائین‌تر باشد به همان نسبت میزان در دسترس بودن عناصر ریزمغذی، کمتر می‌شود.

رابطه جنس خاک و کمبود عناصر در phهای مختلف

رابطه جنس خاک و کمبود عناصر در phهای مختلف  

 

 

انواع خاک
PH پائین(کمتر از 6)PH معمولی(6-7)PH بالا (بیشتر از 7)
خاک‌های شنیازت
فسفر
پتاسیم
کلسیم
منیزیم
مولیبدن
مس
روی
ازت
منیزیم
منگنز
بُر
مس
روی
ازت
منیزیم
منگنز
بُر
مس
روی
آهن
خاک‌های شنی لومیازت
فسفر
پتاسیم
کلسیم
منیزیم
مولیبدن
مس
ازت
منیزیم
منگنز
بُر
مس
ازت
منیزیم
منگنز
بُر
مس
آهن
خاک‌های لومیفسفر
پتاسیم
مولیبدن
بُر
منگنز
بُر
منگنز
مس
آهن
خاک‌های رسی لومیفسفر
پتاسیم
مولیبدن
منگنزبُر
منگنز
خاک‌های رسیفسفر
مولیبدن
 بُر
منگنز
خاک‌های آلیفسفر
روی
مس
منگنز
روی
مس
منگنز
روی
مس
خاک‌های خیلی سبکمنیزیممنیزیم
مس
منیزیم
مس
جدول فوق کمبود عناصر غذائی در خاک‌هایی با بافت‌ها و PHهای مختلف را نشان می‌دهد. این کمبودها می‌توانند در هر شرایطی وجود داشته‌باشند و برای اطمینان خاطر باید از تجزیه خاک استفاده کرد.

دستورعمل نمونه برداری از خاک

 

دستورعمل نمونه برداری از خاک   

 

 

 

تجزیه خاک         


 تجریه خاک برای تمام محصولات کشاورزی اساس توصیه کودی می‌باشد. نمونه‌هایی که از مزارع آزمایشی گرفته می‌شود از اهمیت خاصی برخوردار است. چه این نمونه‌ها اساس آزمایشات را تشکیل می‌دهند. نمونه‌های خاک از نظر مقدار مواد غذایی و سایر مواد مربوطه مورد تجزیه قرار می‌گیرند.
نمونه خاک        


 ایده‌آل‌ترین نمونه خاک بایستی حداقل 400 گرم وزن داشته باشد مگر اینکه مقدار بیشتر از 400 گرم درخواست شده باشد. نمونه‌ها بایستی داخل یک پاکت پلاستیکی ریخته شود و خود داخل پاکت دیگری قرار گیرد. اطلاعات هر نمونه را بایستی طوری روی پاکت نوشت که پاک نشده و بتوان آن را خواند. اطلاعات بایستی شامل محل نمونه‌برداری، نام زارع یا مشتری و نوع محصول باشد. 


به‌عنوان یک قاعده کلی مزارعی که تا 10 هکتار وسعت داشته باشند را به‌عنوان یک واحد نمونه‌برداری می‌توان محسوب کرد. با توجه به این نکته که کل مزرعه از بابت جنس خاک، نوع زراعت قبلی و نوع کود استفاده شده یکسان باشد. مزارع بزرگ و مزارعی که از یک‌دستی برخوردار نیستند باید به قطعات کوچکتر یک‌دست تقسیم و از هر قسمت جداگانه نمونه‌برداری کرد.

وسایل مورد نیاز نمونه‌برداری 


1 - مته نمونه‌برداری چرخشی (در صورت در دسترس نبودن بیل و یا بیلچه ترجیحا" از جنس ضدزنگ)
2- سطل پلاستیکی بزرگ
3- پاکت پلاستیکی نمونه‌برداری
4- برچسب بزرگ      


نمونه‌برداری از خاک باغات مرکبات و میوه‌جات        


 نمونه‌ای که به آزمایشگاه‌های فوسین ارسال می‌گردد بایستی نماینده تمامی منطقه‌ای باشد که در آن آزمایش پیاده می‌گردد. زمین محل آزمایش بایستی کاملاً یکنواخت بوده و هیچ تفاوت آشکاری در آن دیده نشود. برای تهیه یک نمونه بایستی در مسیری به شکل " w " در سطح مزرعه نمونه‌های فرعی تهیه گردد.        


 توصیه می‌شود که برای تهیه هر نمونه 20 تا 30 نمونه فرعی گرفته شود. نمونه‌های فرعی بایستی کاملاً مخلوط شده و از آن یک نمونه 400 گرمی برای ارسال به آزمایشگاه تهیه شود.       
        

مسیر گرفتن نمونه‌های فرعی

نمونه‌برداری خاک برای باغات مرکبات ومیوه‌جات بایستی از عمق 25 تا 30 سانتیمتری تهیه گردد و قبل از نمونه‌برداری پنج سانتیمتر از پوشش روی خاک برابر شکل زیر کنار زده شود.

در باغات مرکبات و میوه‌جات تهیه نمونه‌های فرعی بایستی به روش " w " شکل باشد و محل گرفتن آنها بایستی از محیط اطراف برابر شکل زیر باشد.

نمونه‌برداری بایستی از منطقه‌ای در زیر تاج درخت گرفته شود.

نمونه‌ها بایستی طوری از زمین اطراف درخت گرفته شود که نماینده خاک پای درخت باشد. قابل توجه است که خاک بین ردیف درختان وضعیت متفاوتی از خاک زیر درخت دارد. بایستی بخاطر داشت که وسائل نمونه‌برداری طوری تمیز باشد که مانع آلودگی نمونه‌ها گردد. همچنین نمونه‌برداری نبایستی بعد از کود پاشی صورت گیرد.
محل آزمایش       
       

نمونه خاک بایستی نماینده منطقه مورد آزمایش باشد. شرایط منطقه می‌بایست یکنواخت باشد. اندازه مزرعه آزمایشی با توجه به روش مصرف فرآورده و همچنین هدف آزمایش که تحقیقاتی و یا ترویجی باشد متفاوت است.
طرز نمونه‌برداری از خاک مزارع        

 

  1 - انتخاب مسیر نمونه‌برداری        


  با استفاده از شکل W می‌توانیم مسیر نمونه‌برداری خود در مزرعه را تعیین کنیم. با توجه به شکل‌های پایین Wفرضی را طوری روی زمین تصویر می‌کنیم که شروع و پایانش دور از محل ورود به مزرعه باشد و همچنین از نقاطی که نمایانگر کل زمین نیست نیز نگذرد (مثل کنار پرچین‌ها، محل انبار شده کود حیوانی، محل‌های آغشته به ذغال و خاکستر چوب و غیره).       
      

2- چگونگی انجام عمل نمونه‌برداری        

   در مسیر W فرض شده بر روی زمین حداقل 20 نمونه (و نه به هیچ وجه کمتر) با فاصله‌های مناسب به شرح زیر برمی‌داریم. ابتدا 5 سانتیمتر رویه خاک را کاملاً کنار می‌زنیم کیلو از خاک در عمق 15 سانتیمتری (15 سانتیمتر بعد از برداشتن 5 سانتمیتر رویه خاک) را برداشته داخل سطل پلاستیکی می‌ریزیم.         

 

بنابراین حداقل بیست بار نمونه‌برداری حدود 10 کیلوگرم خاک داخل سطل است. خاک داخل سطل را به‌خوبی به‌هم می‌زنیم و سعی می‌کنیم خاکی از درون سطل بیرون نریزد از خاک مخلوط شده داخل سطل بیشتر از نصف کیسه پلاستیکی نمونه‌برداری (حدود 1000-750 گرم) را پرمی‌کنیم و سر کیسه را محکم می‌بندیم. سپس روی کیسه برچسب زده، مشخصات مزرعه از قبیل جنس خاک، نوع محصول، محصول مورد کشت در آینده، کشت قبلی، اسم مزرعه، محل مزرعه، تاریخ نمونه‌برداری و نام نمونه‌بردار را ذکر می‌کنیم.
نکات کلی و مهم در نمونه‌برداری        

  

  1- خاک نمونه‌برداری شده نمی‌بایست حاوی برگ و ساقه گیاهان باشد.
2- قبل از شروع به نمونه‌برداری از تمیز بودن وسایل نمونه‌برداری (مته یا بیل، بیلچه، سطل) مطمئن شویم.
3- بعد از دادن کود به زمین نمونه‌برداری نکنیم. بهترین زمان نمونه‌برداری بعد از برداشت محصول است.
4- یکی از مهمترین نکات اطمینان از صحت مشخصات ذکر شده بر روی برچسب است.     

دستورالعمل نمونه برداری برگ گیاهان زراعی

 

مقدمه        


       از تجزیه برگ نمی‌توان برای پیش‌بینی احتیاجات فصلی گیاهان به مواد غذایی استفاده نمود، زیرا سطح مواد غذایی در برگ بسته به زمان، مرحله رشد، شرایط محیطی می‌تواند تغییر نماید. از تجزیه برگ تنها برای تشخیص مشکلات تغذیه‌ای گیاه در مقطع خاصی از زمان استفاده می‌گردد. تجزیه خاک قابل اعتمادترین روش برای پیش بینی عناصر غذائی در دسترس است.
وسایل مورد نیاز نمونه‌برداری        

        1- قیچی
2- کیسه پلاستیکی نمونه‌برداری
3- برچسب بزرگ
طرز نمونه‌برداری        


 ابتدا مسیر نمونه‌برداری به شکل فرضی " w " ( همانند مسیر نمونه‌برداری خاک مزارع ) انتخاب می‌شود. در هر نقطه انتخاب شده برای نمونه‌برداری چندین برگ که هم سن و از لحاظ مرحله رشدی مشابه هستند انتخاب می‌شود. معمولاً برگ‌هایی که به اندازه واقعی خود رشد کرده باشند و دور از نقطه رشد گیاه باشند ترجیح داده می‌شود.        


  تنها از برگ نمونه گرفته شود نه از ساقه و ریشه. از برگ‌های له و یا پاره شده، آلوده به آفات، بیماری‌ها و یا سایر عوارض استفاده نگردد. از نمونه‌برداری برگ‌های گل آلوده و یا آغشته به خاک خودداری شود.        


  پس از انتخاب نمونه‌ها، برگ‌ها را کاملاً با هم مخلوط نموده و از آنها به اندازه‌ای که یک پاکت پلاستیکی را پر کند انتخاب می‌گردد.        


 اگر برگ‌ها خیس هستند آنها را با یک پارچه یا آب خشک‌کن خشک نمایید. سپس روی کیسه اتیکت بزنید و مشخصات مزرعه، تاریخ و سایر اطلاعات لازم را ثبت کنید. نمونه‌های مختلف را جدا از یکدیگر نگه دارید.
توجه:        


  نمونه‌برداری از برگ بایستی قبل از اولین محلول پاشی و ده روز پس از دومین محلول پاشی از کلیه تیمارها و شاهدها جداگانه صورت گیرد.
نمونه‌های برگ و علوفه از گیاهان زراعی و نباتات علوفه‌ای        


 نمونه‌برداری از برگ گیاهان زراعی         


  از تجزیه برگ نبایستی برای پیش‌بینی احتیاجات فصلی مواد غذایی استفاده نمود، چونکه سطح مواد غذایی برگ بسته به فصل رشد، مرحله رشد، شرایط غالب رشدی متفاوت است. از تجزیه برگ تنها برای تشخیص مشکلات تغذیه‌ای گیاه در مقطع بخصوصی از زمان استفاده می‌گردد. تجزیه خاک از قابل اعتمادترین روشها برای پیش‌بینی وضعیت خاک مزرعه در فصل کشت است. از روش نمونه‌برداری که برای خاک شرح داده شده است برای برگ استفاده می‌گردد. در هر نقطه تعداد زیادی برگ هم‌سن گرفته خواهد شد. ترجیحاً از برگ‌های توسعه یافته اولیه و خارج از محل رشد گرفته شود.        


  تنها از برگ نمونه گرفته شود نه از ساقه و ریشه. از برگ‌های کوبیده شده و یا پاره شده آلوده به آفات، بیماری‌ها و یا سایر عوارض استفاده نگردد. از نمونه‌برداری از برگ‌های گل‌آلوده و یا آغشته به خاک خودداری شود. برگ‌ها را کاملاً با هم مخلوط نموده و از آنها به اندازه‌ای که یک پاکت پلاستیکی پر شود انتخاب می‌گردد. اگر برگ‌ها خیس هستند آنها را با یک پارچه آب خشک‌کن خشک نمایید، اتیکت بزنید. نمونه‌های مختلف را جدا نگه دارید.
توجه:        


 نمونه‌برداری از برگ بایستی قبل از اولین محلول پاشی و ده روز پس از دومین محلول پاشی صورت گیرد.  

 

منع:کاوین