کشاورزی

کشاورزی

مطالب کشاورزی 09214434657
کشاورزی

کشاورزی

مطالب کشاورزی 09214434657

انواع سوسک

 انواع سوسک


سوسک آلمانی

در میان انواع سوسکها از همه مسئله سازتر است . طول این سوسک که یکی از گونه های کوچک تر محسوب می شود درز مان بلوغ به چهار سانتیمترمی رسد ، رنگ آن قهوه ای روشن است و یک جفت خط قهوه ای موازی بین سر و بخش جلویی بال هایش دارد . این گونه بطور معمول در ساختما نهایی پیدا میشود که مواد غذایی در ان آماده یا ا نبار می کنند .آنها عموما از محدوده های الوده به خا نه های مسکونی اطراف مهاجرت میکنند یا ممکن است از طریق کا نتینـرهای حمــل مواد غذایی به تقاط دیگر جابجا شوند . اقا متگا ههای اصلی مورد علاقه آنها محدوده های گرم و مرطوب ، مانند ظرفشویی و سایر لوازم خانگی آشپزخانه ، دستشویی حمام و آبگرمکن هااست .


سوسک آمریکایی


بزرگ ترین گونه آفت زا ست که طول آن تا پنج سا نتی متـر میـر سد . رنگ آن مسی است و حاشـیه ای زرد رنگ در اطراف سر وحفاظ پشت سرش دارد . اگر چه گاهی در منــازل نیز دیـده می شود ، اما این گونه رابیشتر در محدوده های مرطوب و گرم ساختما نها ی صنعتی و بازرگا نی می توان یا فت . موتــورخا نه هاو محل دیــگ بخارو مشـعل ، همچنین فاضلاب هاو مجاری گرمایشی ، محیطهای مطلوب اینگونه هستند .


سوسک نوار قهوه ای


از نظر اندازه ورنگ مشابه سوسک المانی است ، وجه تمایز آن با گونه آلمانی ، عدم وجود خط های قهوه ای برروی حفاظ قسمت جلویی بال ها و وجود دو نوار روشن در عرض بال ها و شکم می باشد . این گونه در مقـایـسه با سوسک آلمانی ، محیطی خشــک تر را ترجیــح می دهـــد و در سـقف ها ، اثاثیه و مبلمان و سایر لوازم خانگی به خصوص تلویزیون یافت می شود .


سوسک شرقی

اندازه ای متوسط بین دو سوسک آلمانی و آمریکایی دارد و رنگ آن تیره تر است . بالغ ها بال هایی دارند که به قسمت انتهایی شکم نمی رسد . از نظر بسیاری از ا فــرا د ، این گونــه ها مشـمئز کننده ترین انواع سـوسـک های معمول است . خصـوصا بـه دلیل بـــوی بسیار بـدی که از خود متصاعد می کنند ، این گونه محـدوده های خنک ، نمناک وتاریک را بسـیار ترجـیح می دهند ، و به همین دلیل ، اغلب آنها را ساس آبی می نامند . زیستگاههای معمول آنها شامل دهانه و مجاری فاضلاب ، حفره های نمناک ، زیر زمین ها و سردابه ها می باشد . دور ه هجوم آنها عموما بهار وپاییز است .

سوسک چوب
محیط های بیرونی را ترجیح می دهد و معمولا در انبارهاو توده های چوب ، در درختـان مـرده و زیر پوست درختان یافت می شود . ایـن کـونه از آنـجا کـه جـذب نـور میــــشود گاهی بـه درون خـــا نـه ها می ایند و ایجاد هراس می کنند چرا که به سادگی با سوسک آفت اشتباه گرفته می شود . سـوسک چوب را با توجه به نوار سفیدی که دور سر و حفاظ پشت سر انها کشیده شـده است مـی توان از سا یر کونـــه ها تشخیص داد. این گونه در محیط های بسته و داخل منازل نمی تــواند به بقــای خود ادامه دهد یا تکـثیـــر یابد .

سؤالاتی که اغلب سؤالاتی که اغلب در مورد سوسک ها پرسیده می شوند

واقعا چقدر در مورد همسایه مان ، سوسک ، می دانید ؟ مطلب زیر را بخوانید تاببینیم آیا به نظر شما هم این حقایق بسیار عجیب وشگفت انگیزند ؟ رنگ خون سوسکها سفید است . بزرگ ترین سوسک دنیا ( که در آمریکای جنوبی زندگی می کند ) پانزده سانتی متر طول دارد و پهنای بال هایش به سی سانتی متر می رسد . استــخوان بنـدی سوسک روی قسمت بیرونی بد نش قـرار دارد ، سوسک ها به هنـگام رشـــد ، چند ین باردرطول سال استخوانبندی خـــارجی شان را می انــدازند ، سوسکی که تازه پوست انداخته باشد ، رنگ سفیدی دارد و چشم هایی سیاه که الــبته پس از گـذشت هشت ساعت رنگ معـمول پــوست خود را بـــاز می یابد . بعضی از سوسکهای ماده تنها یکبار جفت گیری می کنند و بقیه عمر خود را باردار هستند (bummer) . سوسک می تواند بدون داشتن سر یک هفته به زندگی خود ادامه دهد ( البته احتمالا اگر سوسکی بی سر راببینید که دارد کف اتاق این طرف و آن طرف می رود ، از ترس غش خواهید کرد آن سوسک فقط به این علت خواهد مرد که بدون داشتن سر نمی تواند آب بنوشد و از تشنگی خواهد مرد . ) سوسکها می توانند شنا کنند (ولی بالا آمدن برای تنفس کاری مشکل خواهد بود چرا که سوسک ها از بخش های جا نبی بدنشان تغذیه می کنند نه از طریق بینی و دهان . ) سوسک ها می توانند با سرعت پنج کیلومتر در ساعت بدوند ( البته به ماراتون نمی رسند ولی خوب بد هم نیست ! ) 

سوسک ها بر اساس اعداد :

6 : تعداد پاهای یک سوسک .
18 : تعداد زانوها در اغلب سوسکها (حداقل ! ) 
40 : تعداد دقایقی که سوسک می تواند نفسش را نگهدارد .
48 : تعداد ساعاتی که طول می کشد یک ماده غذایی نرم از سیستم گوارشی سوسک رد شود . 
75 : درصد اوقاتی که سوسکها به استراحت می پردازند ( چقدر می توانند تنبل باشند ؟ ) 
5000 : تعداد کونه های سوسک در جهان . 
280میلیون + : سال قبل که تصور می رود سوسک ها در آن زمان به وجود آمده باشند ( دوره ذغالینه ـ کربونیفروس ) 
سوسکها می توانند یک ماه بدون غذا سر کنند ، اما تنها یک هفته بدون آب زنده خواهند ماند . 
قلب یک سوسک ، تنها از یک لوله ساده و دریچه های آن تشکیل شده است ، این لوله می تواند خون را در بدن حشره به جلو و عقب براند ، قـلب سـوسک حتـی مــی تواند متوقف شود بدون آنــکه آسیبی به سوسک برسد . 

سوسک های جوان تنها شکافی به نازکی سکه یک ریا لی ( تقریبا 5/0 میلیمتر ) نیاز دارند تا به درون آن بخزند . نرهای بالغ می توانند در فضایی به اندازه 6/1 میلیمتر یا به باریکی یک سکه پنج تومانی خود را جا دهند ماده های باردار به فضای بیشتری برای پنهان شدن نیاز دارند ( 5/4 میلیمتر ) یا فضایی به ضخامت دو سکه بیست وپنج تومانی به هم چسبیده .

 اغلب گونه های سوسک در مناطق استـوایی زندگی می کنند . ولی سوسک ها در سراسر جهان حتی در قطب شمال و جنوب ، سوسکها ی آفت مـی توانند تا برودت های نزدیک به 32 درجه را تاب بیـاـورند ، و البته اگـر سـرما بیشتر شود خواهـند مرد ، با این وجــود در مـــکان های بسیارسـرد ، سـوسـک ها با انسان هاجابجا می شوند و به بـقای خود ادامه می دهند . ( خوب ، پیشنهاد میکنم بالاپوش ها یتان را خیلی محکم بغل نکنید ! ) 

سوسک ها می توانند از دیوار بالا بروند ، آنها مجموعه ای از چنگکهای بسیار ریز بر روی پاهایشان در اختیار دارند که برای همین منظور خاص طراحی شده است . 

کـلـیه سـوسـکها شـبیه بـه یـک دسـته مـار به هــم پیـچیده هسـتند که مــدام به خود می پیـچند و وول می خورند . ( توانستید شکلش را تصور کنید ؟ ) 
سوسک له شده را می توان برای آرام کردن درد ناشی از گزش بر روی موضع زخم گذاشت . 

سوسک ها برای بو کشیدن از شاخک هایشان ( یا همان آنتن هایشان) به جای بینی استفاده میکنند ، حس بـویایی آنها بسـیار قـوی است ، آنها دوسـتان و خا نواده را از طـریق بوی متـمـا یزی که دارند تشخیـص مــی دهنـد . 

سوسک ها ی ماده رایحه ای به نام فرومون تولید می کنند که نرها را برای جفت گیری به سوی خود جذب می کند (واقعا عطر قدرتمندی است ! ) بعـضی انـواع سوسک های ماده کیسه های تخمک را تا زمانی که آمادگی به دنیا آمـدن پیدا کنند ، در درون بدن خود حمل می کنند . این نوزادان یک تا دو روز پس از تولد همراه مادر می مانند . سوسک های نر ، اسپرم را در بسته های کادو پیچ شده به نام اسپرماتوفور به سوسکهای ماده منتقل میکنند . 
بعضی نرها این بسته را با غشـایی غنـی از پروتئیــن می پوشانند که سوسک ماده با تغذیه آن می تواند مواد غذایی لازم برای رشد کودکانش را تامین کند . واقعا که لذیذ است . 

سوسک ها از جمله ناخواستــه تـرین حشرات مزاحم خانگی محسـوب می شوند ، آنها در محیـــط های کثیف و شرایط غیر بهداشتی رشد می کنند ، اگرچه گاهی اوقات تمیز ترین خا نه ها رانیز مـورد هجـــوم قرار می دهند . اگر چه سوسکها عامل حمل انواع عوامل بیماریزا هستند بااین حال با شیوع هیچ نوع بیماری عـمـده ای در ایالات متحده امریکا در ارتباط نبوده اند . 

این حشرات ترشحات بسیار بد بوئی دارند که می تــوانـد طـعم غذا را تغییر دهد .
 
بررسی ها نشان داده است سوسک ها می توانند واکنشهای حسا سیتی در افراد مستعد ایجاد کنند ، این حالت در اثر تماس افراد حساس باغذای آلوده یا گرد و خاک خانه ایجاد می شود . 

در محدوده های آلوده ، سه شکل زندگی سوسک را می توان مشاهده کرد . کیسه تخمک ها شـکل و انـدازه یـک لـوبیا رادارد و حـاوی ده تابیست تخم سـوسک است . ماده سـوسک تخـمک ها را تا زمان تـولد مدام جابجا می کـــند ، و در بعـضی از گـونه ها سوسک مـاده تخـمک ها را درنقطه ای امن پنهان می سازد . با شکسته شدن تخم ها ، سوسک های جوان یا شفیره ها سر برمی آورند . 

سوسکهای نوزاد از لحاظ شکل شبیه سوسکهای بالغ هستند ، بااین تفاوت که کوچکترند و بال هم دارند زیستگاه و ذایقه غذایی آنها درست مانند سوسکهای بالغ است . 

سوسک هادر هنگام شب فعال می شوند ، از این رو مشاهده آنها در طول روز نشانه آلودگی شدید محیط است ، آنها نقاط محفوظی مانند ترک ها وشکافها را برای استراحت و پنهان شدن ترجیح می دهند ، اگر چه سوسک ها غذا های خشک را ترجیح می دهند ، با این حال هر غذایی را اعم از آنکه منشا گیاهی یاحیوانی داشته باشد می خورند بیش از 50 کو نه سوسک در ایالات متحده امریکا وجود دارد .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد