کشاورزی

کشاورزی

مطالب کشاورزی 09214434657
کشاورزی

کشاورزی

مطالب کشاورزی 09214434657

سولفات منگنز

سولفات منگنز 

 

 

اهمیت:              


منگنز نقش کلیدی در تشکیل کلروپلاست و سیستمهای آنزیمی گیاه داشته و مصرف این کود باعث بهبود فتوسنتز گیاه و افزایش تولید محصول خواهد شد. منگنز فعال کننده تعداد زیادی از آنزیمها در انسان است.                                     
 

مشخصات کود              


آهکی بودن خاکها، pH بالا، ماده آلی کم و مصرف نامتعادل کودها از عواملی هستند که قابلیت استفاده این عنصر را برای گیاهان محدود کرده و خسارات جبران ناپذیری را بر میزان تولید و کیفیت محصولات وارد می کنند، علائم و عوارض ناشی از کمبود این عنصر در اکثر نقاط ایران و در اغلب محصولات به چشم می خورد. استفاده از کودهای شیمیایی حاوی این عنصر به خصوص همراه ماده آلی، گوگرد و باکتریهای مربوطه باعث بهبود شرایط تغذیه ای گیاهان شده و بسیاری از نارسائیهای تغذیه ای را برطرف می سازد.سولفات منگنز با فرمول شیمیایی MnSO4.H2Oحاوی 24 درصد منگنز است که به صورت پودری تولید و در بسته بندیهای 25 کیلوگرمی عرضه می گردد.                          
 

روش، زمان و مقدار مصرف              


این کود از طریق جایگذاری عمقی (موضعی،چالکود و نواری) و محلولپاشی قابل مصرف است. در خاکهای سبک با آب آبیاری نیز قابل مصرف می باشد اما تحت این شرایط بازیافت آن کمتر خواهد بود.             
 

درختان: در زمستان در قسمت میانی سایه انداز به همراه کود حیوانی و گوگرد به صورت چالکود یا کانال کود به میزان 200 تا 300 گرم به ازاءهر درخت بارور مصرف می شود.             
 

نباتات زراعی: هنگام تهیه بستر بذر همراه با سایر کودهای زمستانه به میزان 50 تا 80 کیلو گرم در هکتار زیر خاک مصرف می گردد.               

محلولپاشی: در درختان میوه به نسبت 3 تا 4 در هزار و در محصولات زراعی به نسبت 2 تا 3 در هزار محلولپاشی می گردد.                         
 

گیاهان و مناطق مورد مصرف             
 

کمبود منگنز در خاکهای آهکی با pH بالا و خصوصا با بافت سبک در اکثر نقاط ایران و محصولات گزارش شده است. مصرف کودهای حاوی منگنز در این اراضی به تدریج عوارض ناشی از کمبود را برطرف و میزان کلروفیل، فتوسنتزو عملکرد را افزایش خواهد داد.                         
 

نکات فنی             


  • مصرف این کود به صورت 1 تا 2 سال در میان، از کمبود این عنصر جلوگیری می کند.
  • مصرف این کود مخلوط با کود آلی خصوصا در محدوده فعالیت ریشه باعث افزایش کارآیی کود سولفات منگنز می شود.
  

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد