کشاورزی

کشاورزی

مطالب کشاورزی 09214434657
کشاورزی

کشاورزی

مطالب کشاورزی 09214434657

سولفات روی

سولفات روی 

 

 

اهمیت:              


عنصر روی برای فعالیت های آنزیمی، تولید هورمونهای رشد، تلقیح ،باروری و تشکیل میوه ضروری بوده و کمبود آن باعث ریزبرگی، تاخیر در باز شدن برگ و گلها ، ریزش میوه ، سرخشکیدگی و محدودیت رشد می شود. این عنصر فعال کننده بیش از 300 نوع آنزیم در انسان، دام و گیاه است و در مجموعه مکانیسم های حفاظتی بدن نقش کلیدی دارد.                                     
 

مشخصات کود              


آهکی بودن خاکها، pH بالا، ماده آلی کم و مصرف زیاد کودهای فسفاته از عواملی هستند که قابلیت استفاده این عنصر را برای گیاهان محدود کرده و خسارات جبران ناپذیری را بر میزان تولید و کیفیت محصولات وارد می نماید. استفاده از کودهای شیمیایی حاوی این عنصر به خصوص به همراه ماده آلی، گوگرد و باکتریهای مربوطه باعث بهبود شرایط تغذیه ای گیاهان شده و بسیاری از نارسائیهای تغذیه ای را برطرف می سازد. این کود به دو صورت خشک( ZnSO4.H2O )با 34 درصد روی و یا آبدار( ZnSO4.7H2O) با 24 درصد روی تولید و در بسته بندی های25 کیلوگرمی به صورت پودر عرضه می گردد.                         
 

روش، زمان و مقدار مصرف              


این کود از طریق جایگذاری عمقی (موضعی،چالکود و نواری) و محلولپاشی قابل مصرف است.درخاکهای سبک باآب آبیاری نیز قابل مصرف می باشد اما تحت این شرایط بازیافت آن کمتر خواهد بود.محلولپاشی پنج در هزار آن به همراه اوره و اسید بوریک در پاییز و یا اوایل بهار قبل از باز شدن شکوفه ها در افزایش تشکیل میوه بسیار مفید است.              


درختان: در زمستان در قسمت میانی سایه انداز به همراه کود حیوانی و گوگرد به صورت چالکود یا کانال کود به میزان 200 تا 300 گرم به ازاء هر درخت بارور مصرف می شود.             
 

نباتات زراعی: هنگام تهیه بستر بذر همراه با سایر کودهای زمستانه به میزان 60 تا 80 کیلو گرم در هکتار زیر خاک مصرف می شود. در ضمن جهت مصرف در شالیزار 18 کیلوگرم در هکتار سولفات روی قابل مصرف     می باشد.     

        
محلولپاشی: در درختان میوه به نسبت 3 تا 5 در هزار و در محصولات زراعی به نسبت 3 تا 4 در هزار محلولپاشی می شود.                          


گیاهان و مناطق مورد مصرف              


کمبود روی در خاکهای آهکی با pH بالا در ایران شایع و علائم و عوارض ناشی از کمبود این عنصر در اکثر نقاط ایران و اغلب محصولات به فراوانی به چشم می خورد . مصرف کودهای حاوی روی در این اراضی برای اکثر محصولات مفید است، مصرف این کود به تدریج عوارض ناشی از کمبود روی را برطرف و گلدهی، تشکیل میوه و میزان عملکرد را افزایش خواهد داد.                          


نکات فنی             


  • مصرف این کود به صورت 1 تا 2 سال در میان، از کمبود این عنصر جلوگیری می کند.
  • مصرف این کود مخلوط با کود آلی خصوصا در محدوده فعالیت ریشه باعث افزایش کارآیی کود سولفات روی می شود.

   

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد