کشاورزی

کشاورزی

مطالب کشاورزی 09214434657
کشاورزی

کشاورزی

مطالب کشاورزی 09214434657

سولفات آهن

سولفات آهن 

  

 

  اهمیت:              


آهن در تشکیل و نگهداری کلروفیل و تولید کربوهیدراتها ضروری بوده و کمبود آن در گیاه، فقدان کلروفیل ،زردی بین رگبرگها و کاهش فتوسنتز را به دنبال دارد. این عنصر برای تولید هموگلوبین در بدن ضروری بوده و کمبود آن باعث کم خونی میشود.                                    
 

مشخصات کود              


آهکی بودن خاکها، pH بالا، ماده آلی کم و بی کربنات زیاد در آب آبیاری از عواملی هستند که قابلیت استفاده این عنصر را برای گیاهان محدود کرده و خسارات جبران ناپذیری را بر میزان تولید و کیفیت محصولات وارد می نماید. علائم و عوارض ناشی از کمبود این عنصر در اکثر نقاط ایران و در اغلب محصولات به فراوانی به چشم می خورد. استفاده از کودهای شیمیایی حاوی این عنصر به همراه ماده آلی، گوگرد و باکتریهای مربوطه باعث بهبود شرایط تغذیه ای گیاهان شده و مصرف آن در دراز مدت می تواند کمبودآهن را برطرف سازد. این کود به دو صورت سولفات آهن خشک(FeSO4.H2O) با 24 درصد آهن و سولفات آهن آبدار (FeSO4.7H2O) با 20 درصد آهن تولید و در بسته بندیهای 25 کیلوگرمی به صورت پودری عرضه می شود. مصرف این کود برای برطرف کردن زردی و رنگ پریدگی برگها، افزایش میزان کلروفیل و فتوسنتز گیاه بسیار مفید می باشد.                         
 

روش، زمان و مقدار مصرف 

            
این کود از طریق جایگذاری عمقی (موضعی،چالکود و نواری) و محلولپاشی قابل مصرف است. در خاکهای سبک با آب آبیاری نیز می تواند مورد استفاده قرارگیرداما تحت این شرایط بازیافت آن کمتر خواهد بود.              


درختان: در زمستان در قسمت میانی سایه انداز به همراه کود حیوانی و گوگرد به صورت چالکود یا کانال کود به میزان 500 تا 1000 گرم به ازاءهر درخت بارور مصرف می شود.              


نباتات زراعی: هنگام تهیه بستر بذر همراه با سایر کودهای زمستانه به میزان 100 تا 200 کیلو گرم در هکتار زیر خاک مصرف می شود.              


محلولپاشی: درختان میوه به نسبت 3 تا 5 در هزار و در محصولات زراعی به نسبت 3 تا 4 در هزار محلولپاشی می شود.                           


گیاهان و مناطق مورد مصرف              


کمبود آهن در خاکهای آهکی با pH بالا در ایران شایع و علائم و عوارض ناشی از آن در اکثر نقاط ایران و در اغلب محصولات به فراوانی به چشم می خورد . مصرف کودهای حاوی آهن در این اراضی برای اکثر محصولات مفید است. مصرف این کود به تدریج عوارض ناشی از کمبود آهن را برطرف نموده و میزان کلروفیل، فتوسنتز و عملکرد را افزایش خواهد داد.                         
 

نکات فنی             


  • مصرف این کود به صورت 1 تا 2 سال در میان، از کمبود این عنصر جلوگیری می کند.
  • مصرف این کود مخلوط با کود آلی خصوصا در محدوده فعالیت ریشه باعث افزایش کارآیی کود سولفات آهن می شود 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد